A SEO elemzés (audit) során azt vizsgálom: mennyire felel meg a honlap a keresőoptimalizálás követelményeinek, és milyen változtatásokra van szükség ahhoz, hogy előrébb kerüljön a keresési eredmények között.

A csak gépi audittal szemben a szakember által végzett elemzés előnye, hogy az ember nemcsak azt képes vizsgálni: hány db és milyen szó szerepel egy honlapon, hanem a weboldal szövegének tényleges tartalmát is.

SEO elemzés

Miért fontos a tényleges tartalom elemzése?

A vizsgálatnál ma a keresőoptimalizálók azokat a követelményeket tartják szem előtt, amiket a Google meghatároz annak megállapítására: mely weblapokat sorol előrébb a keresési eredményekben. Ennek oka, hogy a jelenleg a Google a nemzetközileg (és magyar szempontból is) legszélesebb körben használt keresőszoftver.

A Google weblap-rangsorolásának egyik legfontosabb, átfogó szempontja a felhasználói élmény minősége. A “best possible user experience”, azaz a “lehető legjobb felhasználói élmény” biztosítása minden honlapnál elsődleges követelmény.

Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a látogatók elégedettek legyenek a weboldallal.

Mikor elégedettek a látogatók egy weblappal? Elsősorban akkor,

  • ha tartalom szempontjából azt kapják, amire az URL-re kattintáskor számítottak,
  • és ha könnyű használni a weboldalt (pl. a linkek mobiltelefonon, ujjal is könnyen kattinthatók.)

A felhasználói élmény megítéléséhez kulcsfontosságú a honlap tartalmának elemzése.

A Google szerint ugyanis a felhasználók elégedetté tételének egyik legfontosabb eszköze az egyedi és jó minőségű („high quality”) tartalom. Ennek alapján lényeges, hogy a weboldal szövege

  • hasznos választ adjon a kereső személy kérdéseire,
  • valamint legyen egyedi, hiteles és érdekes.

Annak megítéléséhez: mennyire informatív és érdekes a tartalom egy felhasználó számára, nagy segítséget nyújt a szakember által végzett keresőoptimalizálási elemzés.

Egy vállalkozó, aki évek óta foglalkozik a szakmájával, általában már nem tudja egy kívülálló szemével nézni honlapját. Sokszor nehezére esik meghatározni: mik lehetnek a legfontosabb kérdései egy látogatónak, aki most érkezik először a weblapra és nem szakmabeli. Ezért hasznos a SEO szakember “külső szeme”, amellyel fel tudja térképezni a weblap tartalmának esetleges hiányosságait.

Természetesen a tartalom elemzése mellett minden keresőoptimalizálási auditnak része a szoftverek segítségével végzett vizsgálat is, hiszen számos olyan egyéb – elsősorban technikai – tényező van, amiket így lehet a legegyszerűbben megvizsgálni, és amiknek optimálisnak kell lenniük ahhoz, hogy a weboldal jó helyezést érjen el a keresési eredményekben.

Ezeken kívül pedig érdemes elemezni a látogatottsági adatokat is, mert ezekből látható: mi a „véleménye” a weblapról azoknak, akik már felkeresték.

 

Mit vizsgálok egy SEO elemzés során?

A fentiekre figyelemmel az általam végzett keresőoptimalizálási vizsgálat három fő területre terjed ki:

  • technikai jellemzők (indexelhetőség, betöltődési sebesség, stb.)
  • tartalom vizsgálata (mennyire informatív egy lehetséges ügyfél számára, stb.)
  • a látogatottság elemzése, ha a honlap össze van kötve a tulajdonos Google Analytics-fiókjával.

 

A technikai paraméterek elemzése:

Ide tartozik minden olyan tényező és beállítás, ami:

  • lehetővé teszi, hogy a keresőrobot megtalálja a weblapot
  • segít abban, hogy a keresőprogram könnyebben fel tudja térképezni a weboldalt
  • biztosítja, hogy a látogatók számára könnyű és gyors legyen a weblap használata, tehát pl. ha árajánlatot szeretnének kérni, ezt a lehető legegyszerűbben meg tudják tenni.

A fentieket szem előtt tartva, a főbb vizsgált szempontok a következők:

  • A weblap betöltődési sebessége
  • Mobilbarát-e a honlap?
  • Átirányítások vizsgálata
  • A weboldal indexelhetőségének vizsgálata
  • Webhelytérkép vizsgálata
  • Linkprofil vizsgálata
  • Keresőbarátak-e az URL-ek?
  • Domainnév vizsgálata

A főbb területek közül a legtöbb további, al-szempontokat is tartalmaz.

Tartalmi elemzés

A tartalom vizsgálata, ahogy fent olvashatta, a felhasználói élmény megítéléséhez rendkívül fontos.

Célja annak megállapítása: a weboldal megadja-e a válaszokat egy lehetséges ügyfél kérdéseire, és ha igen: milyen minőségű válaszokat ad?

A tartalomtól elválaszthatatlan a forma vizsgálata, hiszen az is lényeges: mennyire áttekinthető a szöveg és mennyire könnyű eligazodnia rajta annak, aki először olvassa.

A tartalmi vizsgálathoz emellett hozzátartoznak olyan technikai jellegű, az adott oldalra vonatkozó paraméterek, amiket a keresőrobot is figyelembe vesz a rangsorolásnál (pl. az oldalon található linkek).

A fentiek alapján a tartalomelemzés főbb szempontjai:

  • A szöveg tartalma és formája a felhasználói élményt tekintve
  • Tartalmi duplikátumok, és az ezeket eredményező beállítások feltérképezése, külön kitérve a bloggal kapcsolatos beállításokra
  • Title és description szövegek vizsgálata
  • Címek és alcímek a szövegben
  • Vannak-e a képeknek alt attribútumai, és mi ezek szövege?
  • Az oldalon található linkek
  • Kulcsszósűrűség

Látogatottsági elemzés – miért hasznos?

A weblap látogatottságára vonatkozó elemzésnél a Google ingyenes analitikai felülete, az Analytics által összegyűjtött adatokat vizsgálom, amennyiben azok rendelkezésre állnak. (Itt olvashatja, mi szükséges ahhoz, hogy keletkezzenek ilyen adatok.)

Minden céges weboldal tulajdonosa számára ajánlott a Google Analytics használata. Az itt összegyűjtött adatokkal ugyanis sokat segíthet magának a honlapja fejlesztésében. Az adatok vizsgálatával információt kaphat arról, mennyire teljesít jól weblapja a látogatók körében, vagyis: mennyire sikerült megvalósítania a jó felhasználói élményt?

Jóval több információt kaphat annál: hányan jártak a weboldalon. Láthatja többek között, hogy:

  • melyek voltak a „legnépszerűtlenebb” oldalai, vagyis azok, amikre a látogatók a honlapon kívülről beérkezve, nem is kattintottak tovább más oldalaira, hanem elhagyták a weblapot
  • mely oldalak vonzották a legtöbb visszatérő látogatót
  • mennyi időt töltöttek a felhasználók az egyes oldalakon
  • melyik oldalról melyikre haladtak tovább (vagyis: az egyik oldal megtekintése után mi volt a következő, ami érdekelte őket)
  • és egyéb adatokat is.

Ezek az információk képet adhatnak arról: meg tudta-e adni a látogatóknak azt, amit a weblaptól vártak. Ha pedig ez nem sikerült teljes mértékben, melyek azok az oldalai, amiket fejlesztenie kell.

Szeretné tudni: mik azok a tényezők, amik gátolják, hogy honlapja előrébb kerüljön a keresési találatok között?

Egy részletes SEO elemzés választ ad kérdéseire. Szívesen elvégzem weblapja auditálását, melynek árát itt olvashatja.

Ha az auditnál többre van szüksége, válasszon Felkészítő csomag és SEO tanácsadás Plusz szolgáltatásaim közül. Mindkettő tartalmazza ügyfelem meglévő weboldalának keresőoptimalizálási elemzését is.

 

 

Az oldal tetejére